Beter worden
We willen met elkaar beter worden: in het omgaan met ziekte, in het snappen van jullie behoeften, in het samenwerken in ons kantoor in Bussum, in het beperken van de regeldruk voor dokters, zodat ze echte aandacht kunnen hebben voor hun patiënten… Eigenlijk in alles. Niet omdat we het niet al goed doen, maar omdat we onszelf willen blijven uitdagen. Dat doen jullie toch ook? Een beetje meer bewegen, iets nieuws leren, een nieuw contact maken, over een hobbel heenstappen…
Komend jaar willen we onderzoeken hoe we positieve gezondheid kunnen stimuleren. We willen het eveneens meten. Om vast te stellen of wat we doen ook impact heeft. We kijken daarbij niet alleen naar ziektelast, maar bijvoorbeeld ook naar hoeveel veerkracht iemand heeft bij het omgaan met ziekte of tegenslag. Wat positieve gezondheid precies inhoudt, kun je zien in ons webinar op www.nvn.nl (klik op ‘Activiteiten, daarna op ‘Terugblik Themadagen’ en ga naar het overzicht van 2021). Ter inspiratie in deze Wisselwerking alvast artikelen over de vraag ‘Hoe geef je je leven kleur, ook al ben je ziek?’
We dagen onszelf uit
Samen met de Nierstichting werken we eraan dat de behoeften en ervaringsdeskundigheid van patiënten echt overal in ons werk worden meegenomen. We dagen onszelf uit optimale samenwerking met elkaar te vinden. En laten ons daarbij coachen en adviseren, want ook wij willen leren en beter worden in wat we doen.
Ondertussen worden de eerste kwaliteitsregistraties getoetst: dit zijn instrumenten voor het meten en verbeteren van de zorg. Voor de nieren gaat dat om Nefrovisie met Renine. Je weet wel, voor Renine moet je toestemming geven voor het opslaan en gebruiken van je gegevens om te kijken hoe het gesteld is met de kwaliteit van de nierzorg. Samen met een medewerker van de Patiëntenfederatie Nederland beoordeel ik of er wel netjes wordt omgegaan met alle data. Niet het leukste werk, maar wel belangrijk. Want ik vind dat we goed moeten letten op de privacy en veiligheid van gegevens. Tegelijk moeten dokters niet alleen bezig zijn met hun computer. Tijd voor hun patiënten is van groter belang. Vaak lastig om dit goed af te stemmen.
Zo worden we stap voor stap allemaal beter in waar we mee te maken krijgen, waar we voor gaan, wie we zijn of wat we doen. Continu leren, daar word je beter van!
Marja Ho-dac was werkzaam als internist-nefroloog in een ziekenhuis. Ook werkte zij als onderzoeker en ziekenhuisbestuurder. Inmiddels is zij ruim vier jaar directeur van de Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Marja's columns verschijnen ook in ons tijdschrift Nier Magazine (voorheen Wisselwerking).