KREW Den Helder

Translate
Select the tekst you want to translate and then choose ‘Translate’. You can choose to listen or to read the translated text.

Gepubliceerd op 22 June 2024

Op 21 juni was het dan zover: 30 jongeren met een nierziekte uit 5 Europese landen vertrokken naar Den Helder, voor het internationale jongerenkamp KREW. Benieuwd hoe het hen vergaat? Op deze pagina houden de deelnemers een dagboek bij en plaatsen we foto's!

Vrijdagmiddag verzamelden Collin, Joanne, Fenne, Hanne en Nikoleta zich bij groepsaccomodatie de Admiraal. Voor zowel de jongeren als de ouders was het wel een beetje spannend; sommigen gingen voor het eerst zonder hun ouders op vakantie. Maar iedereen had er natuurlijk heel veel zin in, want KREW betekent veel leuke activiteiten ondernemen en nieuwe mensen ontmoeten! Bij aankomst toverden we de tv-kamer eerst om in een Holland house, want het EK dat gaat bekeken worden.

Door de dag heen druppelden ook de andere landen binnen.

Wat is KREW?

De Kidney Recreation & Education Week wordt georganiseerd door de European Kidney Patients' Federation (EKPF) in samenwerking met de aangesloten landelijke nierpatiëntenverenigingen, zoals de NVN. Dit jaar zijn er 30 deelnemers uit Spanje, Portugal, Finland, Polen, Griekenland en Nederland. Voor medische ondersteuning is er uit elk deelnemend land een verpleegkundigen aanwezig.

Dagboek

Elke dag houden we een dagboek bij en delen we foto's om jullie mee te nemen in onze KREW-week.

Vrijdag 21 juni

Nadat onze ouders ons in Den Helder hadden gebracht en na een kop koffie huiswaarts keerden, sas het een kwestie van het bed opmaken en de koffer uitpakken. Vooraf was er namelijk al een kamerindeling gemaakt.

Het voordeel van in eigen land een week kamp is dat je met veel bagage kunt komen en het reizen minder vermoeiend is. Even werd er gesproken over hoe goed een ieder Engels spreekt, om zo contact te kunnen leggen met de andere kinderen.

Iedereen heeft een hoodie ontvangen, een oranje sliert van kinderen zal de komende week de straten van Den Helder en omgeving gaan kleuren, wanneer we met zijn allen op de fiets stappen om de uitstapjes te maken.

En na alle regenval val afgelopen weken, lijkt het weer ons gunstig gestemd met zonneschijn.

Ook voor de innerlijke mens wordt goed gezorgd, met Dorien en Johanna van de catering komen de heerlijkste gerechten op tafel. 'Smaakvolle gerechten, zoutloos en volledig afgestemd op de diëten van de kinderen. Het menu is gebaseerd op de landen die aanwezig zijn, maar met een twist, aldus Dorien.'

We kijken uit naar de dag van morgen als we starten met de activiteiten.

Zaterdag 22 juni

Vandaag stond na het ontbijt een kennismakingsspel op het programma. We moesten in een cirkel gaan staan en met een tennisbal naar elkaar overgooien. Als je de bal gooide noemde je naam van de persoon naar wie je gooide, maar we wisten natuurlijk nog niet alle namen. Dus begonnen we het eerste rondje met de bal gooien en te vragen om de naam van de ander. Na een paar rondjes overgooien wist we al een stuk beter de namen van de andere kinderen.

Daarna gingen we fietsen op het terrein, omdat nog niet alle kinderen konden fietsen. Want aankomende week gaan we naar veel activiteiten op de fiets. Dan moeten we wel veilig in een groep kunnen fietsen. Iedereen zocht een fiets uit en deze werd op hoogte ingesteld. Daarna gingen we de remmen testen en we eindigden de fietsles met wie het langzaamste kon fietsen.

Toen was het tijd voor de lunchpauze, waar er boterhammen en een courgetsoep werden geserveerd. Na het eten kwam Jasper langs, hij kwam ons uit leg geven over graffiti. Eerst tekende we op een A4-vel de letter die we op het canvas wilde gaan spuiten.

Vervolgens kregen we 4 tips wat we juist niet moesten doen met de spuitbus, zoals te dichtbij staan of te traag spuiten. Dan gaat de verf namelijk druipen en dat willen we niet. Daarna kregen we 5 tips voor de techniek en in welke volgorde we de letter op het doek moesten gaan zetten. Toen was het tijd om naar buiten te gaan, daar stonden alle canvassen al klaar. Iedereen zocht een plekje en begon met de letter op het canvas spuiten. Dat was een stuk moeilijker dan je denkt en ook best spannend om de eerste lijn te zetten, want het moet wel goed gaan.

Gelukkig kregen we allemaal een beetje hulp van Jasper, die met zijn ervaring heel snel een letter op het canvas heeft gezet. Zo maakte iedereen in drie kwartier tijd een eigen kunstwerkje, dat we aan het eind week mee naar huis kunnen nemen.

Na graffiti was het tijd voor rust, een spelletje of even lekker naar buiten te gaan. De hangmatten zijn uitgetest, maar een potje volleybal werd er gespeeld. Nu gaan we zo meteen eten. Er stond een Portugese stoofschotel op het menu, gevolgd door een Portugese avond. De avond bestond uit een filmpje van de highlights van Portugal en een spelletje waarbij iemand geblinddoekt wordt rondgedraaid om vervolgens de andere kinderen aan te tikken.

Hanne

Zondag 23 juni

Geen lazy Sunday vandaag. Zondag zijn we vroeg opgestaan om te gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben we ons klaargemaakt om te gaan fietsen. Chris kwam opnieuw om met ons een tochtje richting de zee te maken. Heel veel kinderen hadden moeite met het fietsen, vooral om, dicht bij elkaar te blijven. Daardoor fietste de groep voorop een stuk sneller dan de rest.

Dat maakte dat we af en toe even moesten wachten om ervoor te zorgen dat de groep compleet bleef. De Nederlandse kinderen hebben goed geholpen om op de oversteekpunten te ondersteunen als klaar-over. Uiteindelijk kwamen we na heel veel moeite bij het strand aan, de moeilijkheid zat hem voor ons vooral in de snelheid van 8 km per uur waarmee we fietsten om de groep bij elkaar te blijven houden. Voor ons een enorme uitdaging om zo langzaam te fietsen.

Op het strand was het best wel anders dan het strand bij mij in IJmuiden, dat was cool om te zien. Na een groepsfoto zijn we een klein rondje gaan lopen. Daarna zijn we weer op de fietst gestapt richting de groepsaccommodatie. De terugweg ging gelukkig wel wat sneller, de andere landen komen langzaam meer en meer in het fietsen. Bij thuiskomst hadden de dames van de catering watermeloen voor ons klaarstaan en konden we na de lunch even chillen voor we naar de midgetgolfbaan gingen.

Het bleek glow-in-the-dark midgetgolf te zijn, Annemiek en ik vormden met zijn tweeën een team, waardoor we er stuk sneller erdoorheen waren dan de andere teams. We moesten 18 holes lopen, helaas versloeg Annemiek mij met 5 punten minder. Maar ik heb wel geleerd om subtiel te golfen, nadat ik de eerste heel hard sloeg. Het woord subtiel zijn we blijven herhalen tijdens ons spel, daardoor hebben we zo goed gespeeld.

Daarna zijn we lekker buiten gaan zitten, waar we kletsten over de viswinkel van mijn vader. Toen ook de andere groepjes klaar waren stapten we weer op de fiets. Eenmaal thuis was het tijd om te relaxen in de hangmat. Gezien het vanavond Finse avond is, eten we lekker vis vanavond.

Tijdens de Finse avond hebben we een quiz gedaan met vragen over Finland, wij werden eerste. Waarna we met zijn allen Finse lekkernijen proefden en de avond afsloten met het maken van armbandjes.

Joanne

Maandag 24 juni

Nadat ik wakker werd gemaakt, maakte ik mijzelf klaar voor het ontbijt. Want we moesten vroeg vertrekken, een grote bus reed voor om ons naar de Zaanse Schans te brengen. Ik was hier zelf nooit eerder geweest en heb souvenirwinkeltjes, molens en de gebouwen bekeken.

Twee uurtjes hebben we rondgelopen en toen gingen we weer naar de bus. Onderweg naar Amsterdam lunchten we in de bus, de catering had ‘s morgens vroeg voor iedereen een lunchpakketje gemaakt.

Vlakbij het pontje werden we afgezet om over te varen naar het centraal station. Daarna liepen we met de hele groep naar de rondvaartboot. Door de kanalen varend was het wel erg warm in zonnetje.

Maar gelukkig had Ans geregeld dat er bitterballen klaarstonden om de andere landen kennis te laten maken met deze typisch Hollandse lekkernij met daarbij een heerlijk verkoelend drankje.

Door de rondvaartboot werden we aan de andere kant van ’t IJ gebracht, waar bus chauffeur Jan ons op stond te wachten. Een korte pitstop bij de supermarkt voor ijsjes, zodat we met wat verkoeling op weg naar huis konden.

Vanavond hadden we Paella en als toetje Torrijes oftewel Wentelteefjes met sinaasappelslagroom, waar iedereen van zat te spullen. En jullie raden dan vast al welk land de avond mocht organiseren, dat was Spanje. We dansten met zijn allen de Macarena en gingen op zijn Spaans een zakdoekje leggen.

Ik kijk uit naar morgen, dan gaan we het Marinemuseum bezoeken, zelf wil ik ook bij de marine. Ik ben dus heel nieuwsgierig wat ik daar ga zien en leren.

Collin

Een dagje op bezoek

Wij, Lucas, Fiene en Ief kwamen als oude bekenden eens even kijken [Lucas, Fiene en Ief zijn KREW-deelnemers van vorig jaar, red.]. We gingen een dagje mee en het was erg gezellig. Eerst kwamen we met de trein aan bij de Zaanse Schans waar we gelijk voor de mooie molens stonden. Het was gister erg lekker weer, wat voor ons landje best zeldzaam is en dat merkten we wel goed. Na de molens en de kaas gingen we naar het pontje voor de boot tour door de kanalen van Amsterdam. We waren even toerist in eigen land en willen Ans en Annemiek erg bedanken voor deze leuke dag.

Lucas, Fiene en Ief

Dinsdag 25 juni

Vanochtend werd ik om 8 uur wakker, maar echt uitgeslapen was ik niet. Doordat ik niet zo goed in slaap kon komen, had ik moeite met opstaan. Tegen de tijd dat we op pad gingen naar het Marinemuseum was ik wel wakker.

In het Marinemuseum was ik al eens eerder geweest, maar toch vond ik het interessant. In de onderzeeër kregen we namelijk uitleg van een vrijwilliger. Hij vertelde over zijn tijd bij de marine en hoe het er aan boord aan toe ging. Er waren periodes dat ze wel met 200 mensen op de onderzeeër zaten. Terwijl het een hele kleine ruimte is die je met elkaar moet delen. Heel smalle bedjes en een minikeuken waar voor iedereen gekookt moet worden. Je kan je haast niet voorstellen hoe ze daar met zoveel mariniers konden eten en ook knap om zoveel weken met elkaar samen te kunnen leven. Het uitzicht van boven op de boot was heel erg mooi, we keken namelijk uit op de duinen en op de aanlegplaats van de boot naar Texel.

Het andere onderdeel wat we hebben bekeken leek op een grote ballon, maar het hoorde bovenop een schip. Het bleek de ruimte te zijn van waaruit de boot bestuurd wordt. Er stonden vijf stoelen op een rij, waar vanuit je allerlei knopjes en schermen kon bedienen. We hebben alle knopjes uitgetest en draaide aan alles wat kon.

Zelf was ik ook nog even achter een soort bureau gaan zitten met weer allemaal knopjes, een telefoon en een speciaal plekje voor je kopje koffie. Bij de uitgang stonden hele enge poppen, waar ik best van schrok. Ik denk dat je wel technisch moet zijn om bij de marine te werken met al die knopjes, schermen en elektronica.

Op het schip 'De schorpioen' hebben we met zijn allen geluncht, waarna het tijd was om naar het zwembad te gaan. Doordat er markt was fietsten we een stuk om, ook de navigatie werkte niet helemaal mee. We maakten dus wat meer kilometers.

Eenmaal bij het zwembad genoten we van de zon en het water. Er waren twee glijbanen, op de grote glijbaan kon je zelf kiezen welke verlichting je binnenin de glijbaan wilde, zoals disco en dark night.

Weer terug op de accommodatie ben ik wel even gaan liggen, want ik was toch wel moe van deze leuke dag.

Na weer een lekkere maaltijd ben ik nog even aan mijn natuurkundeproject gaan werken. Daarna was het tijd voor de Poolse avond, die ze uren van te voren al aan het voorbereiden waren. We deden de polonaise en stoelendans en kregen we allemaal een pen en een magneet uit Polen.

Nikoleta

Woensdag 26 juni

Changing plans. Gisteren aan het eind van de dag zijn er enkele kinderen ziek geworden. Daarom hebben we besloten om niet naar Texel te gaan, wat wel een teleurstelling was. Het bezoek aan Ecomare en Den Burgh werd vervangen, door shoppen in het centrum van Den Helder. We stapten voor het typisch Nederlandse plaatje weer op de fiets om de winkeltjes te gaan bezoeken.

Na wat souvenirs en lekkernijen voor de Hollandse avond van donderdag zijn we op het terras gaan zitten. Onder het genot van een koud drankje hebben we gezellig zitten praten. Na nog wat winkeltjes gingen we weer naar huis.

Iedereen pakte wat rust, om even bij te komen van alle activiteiten van de afgelopen dagen en door het warme weer. Dit maakte dat we weer energie hadden om naar het zwembad te gaan, waar we snorkelden, met de bal speelden en hebben geschommeld, lekker verfrissend. Zo hebben we er met zijn allen weer een leuke dag van kunnen maken.

's Avonds was de Griekse avond, we leerden woordjes, aten Loukoumi en dansten de Sirtaki.

We hoorden dat we morgen gaan kanoën en dat we de week afsluiten met een disco.

Fenne

Donderdag 27 juni

De laatste dag alweer! Gelukkig knappen de zieke kinderen al weer op, een paar kunnen weer meedoen aan het programma van vandaag, de laatste dag!

Er staat kanoën op het programma. Na het ontbijt zijn we er met de fiets naartoe gereden. Er waren 1-, 2-, en 3-persoons kano’s, iedereen kon kiezen. Peddels pakken en voor wie het fijn vind een zwemvest. Belangrijke spullen borgen we op in een tonnetje.

Het was leuk om met dit mooie weer het water op te gaan. We hebben lekker rustig aangedaan, we zijn na al die dagen best wel moe. Halverwege de route kon je uit de kano stappen en picknicken, we kanoden door mooie natuur en onderweg zagen we veel verschillende vlinders en libellen.

Toen we terug waren stond ons een heerlijke warme lunch te wachten. Daarna was het tijd om bij te komen en even uit te rusten. Energie opdoen om de koffers te pakken, want morgenochtend worden we al vroeg weer opgehaald, dan is er geen tijd meer voor!

Daarna hebben we Annemieke en Ans nog even geholpen met de versiering van de zaal voor de disco!

Discoavond

De avond was ook de Hollandse avond. We hebben met de andere landen een wedstrijdje eierlopen gedaan. Uiteindelijk was Polen de winnaar met de snelste tijd.

Om 8 uur barstte het feest los, er waren echt grote boxen voor een goed geluid. Iedereen kon een verzoek indienen, dus er waren veel verschillende nummers uit alle landen. We hebben lekker gedanst!

Moe naar bed, morgen weer lekker naar huis!

Gezamenlijk

Vrijdag 28 juni

Uitzwaaien maar. Al vroeg ging de wekker, want de eerste twee landen moesten om 7 uur al in de bus stappen om naar Schiphol te vertrekken. Het ontbijt stond klaar en als je wilde, kon je een lunchpakket maken. Zover liep alles op rolletjes, alleen na zo'n feestavond was het erg moeilijk om de kinderen uit bed te krijgen. Het was een race tegen de klok om ze op tijd in de bus te krijgen.

Om 9 uur vertrokken de andere drie landen per bus naar het vliegveld en om 10 uur werden de Nederlandse kinderen opgehaald door hun ouders. Daarna was het tijd om alle kamers te controleren, de laatste versiering van de disco avond op te ruimen en de grote schoonmaak te doen.

Wat hebben we genoten en wat was het gezellig, we kijken terug op een enorm geslaagde week!